Cari Jawatan Kosong Disini.
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post image for PEMERKASA: Semakan Bantuan Khas RM500 Untuk B40

PEMERKASA: Semakan Bantuan Khas RM500 Untuk B40

in Berita semasa

Sebentar tadi, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Bantuan Tambahan RM500 Untuk B40 dan Penerima BPR melalui program PEMERKASA.

Bantuan Khas RM500 Untuk B40 Melalui Program PEMERKASA

bantuan pemerkasa rm500 untuk b40

Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi atau PEMERKASA telah diperkenalkan sebentar tadi bagi membantu golongan B40 yang masih terjejas ketika PKP ini yang berumur 21 hingga 60 tahun.

Bantuan Khas (tambahan) RM500 ini akan diberikan kepada penerima Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) yang berpendapatan RM1,000 dan ke bawah dan juga mereka yang telah kehilangan punca pendapatan.

Kerajaan juga mengumumkan kenaikan Bantuan Kredit eWallet RM150 daripada RM100 sebelum ini.

Syarat Kelayakan PEMERKASA

Antara syarat kelayakannya untuk menerima bantuan tambahan RM500 ini adalah:

  1. Rakyat Malaysia yang berumur berumur 21 hingga 60 tahun
  2. Terdiri daripada golongan B40
  3. Penerima BPR yang berpendapatan RM1,000 dan ke bawah atau
  4. Kehilangan punca pendapatan

Mohon Juga: Permohonan Bantuan Kanak-kanak 2021 (BKK) RM1000 Sebulan

Cara Memohon Bantuan PEMERKASA

Untuk bantuan ini, tiada proses permohonan dan pendaftaran perlu dibuat.

Sebaliknya kerajaan akan membuat pengesahan kehilangan pendapatan dan semakan melalui sistem LHDNM, KWSP dan PERKESO.

Mereka yang layak akan mulai menerima pembayaran bermula Jun 2021 yang akan dimasukkan ke akaun masing-masing.

Boleh follow di Telegram Bantuan Kerajaan untuk mendapatkan lebih banyak bantuan kerajaan.

{ 40 comments… read them below or add one }

MOHAMAD AZRIL March 17, 2021 at 9:04 pm

Untuk sekolah laptop

Reply

MOHAMAD AZRIL March 17, 2021 at 9:05 pm

Untuk sekolah laptop

Reply

Mohd zulfadzlizam March 29, 2021 at 10:24 am

Untuk sekolah laptop

Reply

an nordin masbudi May 1, 2021 at 11:35 am

untuk komputer sekolah adik saya

Reply

P. Santhy perumal March 17, 2021 at 9:21 pm

Sy seorg ibu tunggal pendapatan sy kurang setiap untuk belaja rumah pn tkcukup..sbb tiga org ank belajar sulung college.. Yg kedua from 6stpm.. Yg ke tiga spm.. Jd sy tk mampu beli lotop jd sy minta bantuan bg lotop percuma.. Terima kasih..

Reply

yahaya bin maj8d March 17, 2021 at 9:42 pm

saya berpendapatan rm1000 sebulan kerja pembersihan kawasan, pernah memohon bantuan dari JKM, tapi permohonan saya ditolak atas alasan anak anak sudah besar, tapi yang masih
sekolah 3 orang ni saya yang kena menyara mereka, rumah sewa pun saya yang kena bayar, bil utilitis lagi, dengan pendapatan rm1000 itu, saya terpaksa berjimat, kerana dengan wang itu saya kena bayar sewa rumah, bayar bil, belangja makan harian, belanja sekolah
saya harap afa pihak yang sudi untuk membantu meringankan beban yang saya alami

Reply

yahaya bin majid March 17, 2021 at 9:44 pm

saya berpendapatan rm1000 sebulan kerja pembersihan kawasan, pernah memohon bantuan dari JKM, tapi permohonan saya ditolak atas alasan anak anak sudah besar, tapi yang masih
sekolah 3 orang ni saya yang kena menyara mereka, rumah sewa pun saya yang kena bayar, bil utilitis lagi, dengan pendapatan rm1000 itu, saya terpaksa berjimat, kerana dengan wang itu saya kena bayar sewa rumah, bayar bil, belangja makan harian, belanja sekolah
saya harap afa pihak yang sudi untuk membantu meringankan beban yang saya alami

Reply

Anonymous March 17, 2021 at 9:46 pm

Saya seorang ibu tunggal yang hanya menjual kuih muih dari rumah ke rumah.. pendapatan saya cuma rm750.00

Reply

SAPERI ANAK UJANG March 17, 2021 at 9:54 pm

Saya tergolong dalam B40,saya mohon diberikan laptop utk kegunaan anak saya yg menuntut d Universiti.saya tidak mampu membeli laptop yg baru d sebabkan kekurangan duit.ini memandangkan laptop yg dia gunakan skrg adalah laptop yg telah lama.lg pun anak2 yg lain perlukan laptop juga.

Reply

hasnah binti mohamad nor March 17, 2021 at 10:33 pm

untuk anak sekolah

Reply

ROHAIZA AMIRUDIN March 17, 2021 at 11:50 pm

Saya tak ada simpanan kwsp atau perkeso, macam mana saya nak mohon bantuan RM 500 yang baru di umumkan oleh PM..

Reply

Henson March 18, 2021 at 2:59 am

Saya juga setujuh dan sependapat kepada Ibu Tunggal dan juga yang berpendapatan yang Rendah, dan saya juga merasakan kesedihan kerana mereka ini sangat memerluhkan Bantuan, barangan keperluan seperti makanan dan juga Laptop untuk Anak2 yang Bersekolah
Saya Sangat memahami Situasi mereka
Apa lagi yang berdaggan kecil2lan seperti pasar malam, pasar pagi
Yang berjualan di tepi jalan

Maaf beribu2 Ampun jika Tersalah Bahasa
Begini lah luahan Hati Seorang perantau
Mencari Ilmu dan Kelebihan Namun Terjejas Pendemik Wabak Corona Virus Covid19
Walau Bagaimana pun saya tetap Berdoa Untuk Negara Malaysia

Berlainan Bangsa Berdoa Bersatu Demi Untuk Negara, Salam saya Untuk Semua Frontzliner

Reply

Anonymous March 18, 2021 at 9:08 am

Saya dan suami tiada simpanan kwsp dan perkeso . Jadi mcamana caranya nak mohon bantuan rm500 tu

Reply

yaya March 28, 2021 at 6:57 pm

Puan pihak kerajaan anak meneliti permohonan melalui LhDn.jika perna mohon BPN maka bantuan tersebut akan terus dikreditkan d akaun yg telah puan daftarkan di dalam sistem

Reply

Yaya March 28, 2021 at 6:58 pm

Maaf typo..#akan

Reply

Angelia March 18, 2021 at 11:44 am

Kami orang Perak. Perlukan bantuan laptop percuma. Golongan B40, anak 4 org, umur 10 hingga 19 thn.

Reply

Nurliana Chia BT Abdullah March 18, 2021 at 11:45 am

Saya tergolong dlm B40 klu blh nk jgk bantuan B40 tu yg diumum kn PM kita

Reply

Anonymous March 18, 2021 at 1:32 pm

Sy ibu tungal anak 5 xda bntuan jkm n xda keja ttap mcm mana nk mohon bntuan yg pm baru umum kan tu sy golongan b40

Reply

Malissa afira bt meor robki March 21, 2021 at 6:49 pm

Macam mana cara nak mohon bantuan 500 b40 nie

Reply

Maizatul aiza samsudin March 22, 2021 at 1:06 pm

susahnya nk dpt bantuan jkm utk org tua.walhal dh wrga emas n xbekerja..thn lps dh minta tp gagal katanya ank lelaki ramai blh bg duit sikit sorang. Kalau xmemerlukan kita xkn minta pun.

Reply

Mustapa bin Richard March 22, 2021 at 10:36 pm

Ada kh sy dpt B40

Reply

hafizam March 23, 2021 at 4:46 am

assalamualaikum sya tak berkerja sebb pkp sy duduk dgn mak sy bapa sudah 6 thun meningal boleh ke sy dpt bantuan dan tak penah memiliki laptop sebb sy tak mampu

Reply

Noorazimah Ismail March 23, 2021 at 6:44 am

Kami tinggal satu rumah 5 orang
Dua sekolah menengah
Yg sulung dah berkerja..
Si suami keja tangkap ikan …saya pulak OKU kurang pendengaran..tapi masih tak cukup belanja harian kami sekeluarga…bila ka agaknya boleh dapat 500 ratus tu… kalau lah dapat sebelum bulan puasa Sukur…
Nii no wasap saya jika ada bantuan wasap kami 0184031761

Reply

Anonymous March 23, 2021 at 10:04 pm

Nasib dapat jala ikan tilapia, ada jugak makan.. kalau tdk.. memang berlapar lah kami sekeluarga…

Reply

Amirrudin Bin Aman March 25, 2021 at 11:40 am

Assalamualaikum.sy ada mohon talifon huntuk anak2 sy tapi sy x yakin blh dpt.sy nak cerita cekit ape yg belaku semasa pkp tahun lepas.masa tu sy di pehah zakat selangor..mcm2 zakat bantu sy sewa rmh anak sekolah duit raya semua sy dpt.masa tu pkp blm ada lag.pd 01/03/2020 masatulah sy betul2 sakit hati Allah saje yg tahu.sy di halau dari rmh sewa sy mintak pada pehah zakat selangor dpt membantu sy.tapi pehah zakat ckp nama sy dah dikeluarkan.semua bantuan di batalkan sy x tahu ape salah sy.masatu sy x boleh buat ape2 anak 2 tahun x sekolah.skrg ni sy dah faham klu dia nak bagi dia bagi klu dia nak batalkan dia blh batalkan.

Reply

Azim Topeng March 26, 2021 at 10:50 am

Saya di berhenti kerja di sebab covid tempoh. . .hari saya susah nak dapat kerja

Reply

Anonymous March 28, 2021 at 7:20 pm

Saya ibu tunggal dan ada anak dua. pernah keja pndapatan hanya rm500 sahaja

Reply

Anonymous April 1, 2021 at 2:13 pm

Saya dikategorikan golongan b40… niaga pun tk menentu niaga kecil kecilan je harap dapatlah bantuan RM500….

Reply

brads March 31, 2021 at 9:53 pm

saya berpendapatan 1200 sebulan tapi diketogorikan m40. mamber aku berpendapatan 2k keatas sebulan tapi ketogori B40 pulak… kepala bapa mereka…

Reply

saya kehingan pwkerjaan..mcmna nk makan kku tkde duit.. April 3, 2021 at 8:29 am

Nk bantuan sebab saya sudhkehilangan pekerjaan

Reply

Anonymous April 4, 2021 at 11:02 am

Sya pn nk juga MCM orang lain kerana kadang”susah juga nk dpt Line dekat kampung Sya

Reply

BILA BOLH DPAT DAN BERAPA HARIBULAN April 17, 2021 at 2:17 pm

Sedihlah..disebbkn pkp saya kehilangan pekerjaan

Reply

DAVID AK DISIEN April 21, 2021 at 2:17 pm

Tolong lh..saya pun nk seperti mereka yg Lin jgk

Reply

Anonymous April 22, 2021 at 8:25 pm

Sya juga dari golongan B40…sya pun nak bantuan ini…anak ramai, tangguan pun ramai..suami tak berkeja tetap..sya tak berkerja….kami ibarat mkn pagi kais pagi..mkn petang mkn petang….harap kerajaan bantulah org mcm kami….mohon jasa baik kerajaan…

Reply

Mohd zunaidi April 23, 2021 at 7:12 am

Reply

Anonymous April 23, 2021 at 11:44 am

Saya mohon sesangat dapat bantuan itu kerana situasi saya sekarang tiada sumber pendapatan disebabkan menjaga orang tua saya yg kurang ingat ( nyanyok )…

Reply

Shalini A/p ganasan April 26, 2021 at 9:32 am

Good women

Reply

Norzila binti basar April 24, 2021 at 6:43 am

Saya di tinggal suami dah 3 tahun
Saya tak bekerja
Saya mempunyai seorang anak
Berumur 10 tahun

Reply

Husin Bin Md Taib May 1, 2021 at 12:31 am

Saya seorang OKU fizikal yg mrnghidapi sakit kronik dan tak boleh berjalan, mcmana saya ni nak Mohon bantuan Rm500 yg kerajaan umum kan ni

Reply

Wati May 1, 2021 at 7:42 am

Sya nie apa pun xdpt..
Kata pendapatan melebihi..xlayak..

Reply

Leave a Comment


Jawatanmalaysia.net merupakan portal kerja kosong Malaysia 2020 yang menghimpunkan jawatan kosong kerajaan dan juga kerja kosong swasta terkini. Para majikan juga boleh iklankan jawatan kosong terbaru syarikat secara percuma disini.

Tentang Kami | Hubungi Kami | Penafian

© 2005-2021